11 juli, 2007

Schibsted köper tv.nu

tv.nuSchibsted köper tv.nu för en okänd summa pengar. TV-guiden har strax under 400 000 unika besökare/dygn enligt Kia Index och ägdes av Quality Unlimited (som ännu inte uppdaterat sin sajt).

Resumé och Dagens Media rapporterar, citatet nedan från den senare.

– Vi fortsätter att bygga vidare på vår mediehusstrategi där rörlig bild och tv är ett viktigt område. Det blir allt mer intressant och att ha vägledning kring det är en viktig del, säger Gunnar Strömblad vd för Schibsted Sverige.

Jag håller dock med Vassa Eggen i en fundering om det verkligen var den bästa aktören att köpa upp. Personligen använder jag tvinfo.se vilken känns mer utvecklad och mindre reklambeströdd, men det är klart inget fel på tv.nu. För övrigt intervjuade jag Thomas Meivert på QU för Internetworld för ett par år sedan (finns inte online tyvärr), så ett lagom informellt grattis till Thomas med flera är på sin plats.

En sak känns dock väldigt rätt med att Shibsted köper just tv.nu. Den passar klockrent med Aftonbladet på något vis. Vet inte om det skall tas som en styrka eller en förolämpning dock…

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.