Jag tror på 1.0

För ett tag sedan blev det lite surr kring WordPress-skaparen Matt Mullenwegs post om att version 1.0 inte kan komma tidigt nog. I korthet propsade Matt på att man ska lansera, och sedan jobba vidare – få det gjort.

Jag tror på det, som ni kanske anat.

Ajour har som bekant rullat ut med buller och bång, frågetecken och kritik och uppmuntran och hyllningar och sågningar och påhopp och respons och ambivalens och ointresse och hajpsnack och allt däremellan. Lanseringen har kallats ett misslyckande för att vi – jag är en av medgrundarna – inte lyckades leva upp till hajpen. Det är aldrig bra att inte leva upp till hajpen, man ska alltid leverera lite mer än vad man utlovat.

Fast nu hade vi ju inte lovat något vad gäller sajten, mitt i surret tappades det som för mig är viktigast av allt bort, nämligen att vi bygger från grunden.

Eller så här: klart det börjar med en blogg!

Det här är inte ett försvarstal. Jag är fascinerad och förtjust över all respons, positiv såväl som negativ, eftersom det visar att folk bryr sig. Är du förbannad på att Ajour inte var nyhetssajten du trodde den skulle vara? Synd, men det är inte för sent än, tanken var ju att just du skulle få möjlighet att berätta för oss vad det är för något du saknar, så att vi kan forma efter det.

Vi bygger Ajour från grunden.

Det betyder att vi börjar med 1.0. Få ut den, och bygg vidare sedan – redan har det kommit bra respons och den som vill engagera sig med förslag kan göra det på livebyggsidan. Det Ajour du ser idag är inte det du ser nästa vecka, eller senare – allt är i förändring, i rullning, och under utveckling. Jag vill personligen se hur mycket man kan reagera dels på läsarnas synpunkter och förslag, och dels på vad som händer i trendväg på nätet. Hur snabbt kan vi plocka upp och dra nytta av nya möjligheter? Kan vi göra det snabbare än drakarna? Självklart, säger jag, men i verkligheten återstår det att se och bevisas. Det är något som tar tid, energi, och kräver att vi är lyhörda.

Slutligen, jag tror stenhårt på 1.0 så snabbt som möjligt, även när det gäller att bygga en mediesajt som Ajour. Jag motiverar det så här, vilket kanske inte passar in på just ditt projekt, men säger lite om förutsättningarna för oss.

  • Ajour ska inte tjäna pengar dag ett. Vi har inte bråttom med det, först vill vi hitta formen litegrann, sedan tar vi tag i inkomsterna.
  • Affärsmodellen ja, den är levande. Har vi idéer och möjligheter till intäkter? Självklart, vissa är uppenbara (annonser), andra annorlunda. Men precis som med sajtens uppbyggnad så tillåter vi oss vara flexibla, kanske öppnar det sig affärer som vi inte förutsett.
  • Relationen till läsarna är viktig. De som följer oss sedan tidigare vet vilka självständiga typer det är som är inblandade, och vilken kollektiv kurage som finns i Ajours redaktion. Vi har från början planerat att jobba tätt med läsarna, och det kommer. I mångt och mycket är det en teknisk fråga men, liksom resten av sajten, så är det något som byggs bäst i samverkan med just läsarna och deras beteenden. Det är en lyx vi kan unna oss just för att vi har bestämt oss för att inte ha ett vinst- eller ens intäktskrav från början.

För mig är bygget extra intressant. Ni har säkert hört mig prisa öppen källkod i allmänhet och WordPress i synnerhet, jag har en tendens att upprepa mig där. Den frihet och flexibilitet vi får tack vare tekniken vi väljer gör att vi kan göra spännande saker, bit för bit. Nej, det är inte så man lanserar en fet mediesajt – men så har vi inte riktigt den budgeten heller.

I grund och botten handlar det om att skapa bra material, och jobba kring det. Med det menar jag att vi bygger en sajt där vi alla kan göra vad vi gör, och dessutom bjuda in läsarna till tätare interaktion samt medverkan. Det är inte Ajour 1.0, och skulle aldrig vara det heller. För även om vi tillsammans har hundratals idéer om hur allt detta ska uppnås, så formar vi det live istället, i samspråk med läsarna.

Därför är jag glad över all uppståndelse och kritik. Lejonparten har varit konstruktiv, och jag har haft flera intressanta och givande diskussioner om vad vi kan göra, förslag på framtida utveckling, samt självfallet buggrapporter. Det är kul och givande.

Jag tror fortfarande på 1.0, även vad det gäller att lansera en mediesajt. Från vår synvinkel var och är det helt rätt, det är så vi formar den där nya grejen till vad det nu i slutändan blir. Om jag visste det säkert redan nu så hade det varit ännu ett gig, men nu är det fortfarande öppet vilket gör det till ett spännande experiment.

Vi bygger från grunden. Efter 1.0 kommer 1.1, sedan kommer 1.2, och så vidare. Exakt vad de innehåller återstår att se. Kanske blir det precis vad just du hoppades på i måndags? Chanserna till det ökar om du berättar vad det var du ville ha, så gör gärna det.

  • http://www.mortfiles.se Jimi Wikman

    I ärlighetens namn så är jag lite osäker på vad kritiken handlar om egentligen och vad det är som uppfattas som ”blev det inte mer än så här”. Jag tycker att innehållet är ganska intressant, även om inte allting är min typ av nyheter, men designen känns som att den kan utvecklas mer och jag misstänker att det redan är på gång inför 1.0 eller kanske 2.0?

  • Lennnart Orlander

    Här tycker jag mycket väl att man kan dra igång med 1.0 eller t o m tidigare.  Så länge jag får vänta med att använda ny programvara till åtminstone 1.2 är jag nöjd.

    Det ska bli väldigt intressant att se vad som bliva månde.  Ni får ju ta del av recensioner och märker om det som folk vill ha stämmer med vad ni tror.  Sen utvecklas det allt eftersom.  Ungefär som Facebook :)

  • Henrik

    Delvis håller jag med dig. Jag tror också på att lansera så fort man har en grund och sedan bygga på den grunden tills man är ”färdig”.

    Det jag inte gillar är om man har en sida som man ”lanserar” där 50-80% av hemsidan blir typ ”Sidan är under uppbyggnad, var god kom tillbaka snart”. Det är något så otroligt irriterande att få se sådant. I alla fall för mig.

    Med Ajour så tror jag exempelvis att sidan ska se ut så. Att sidbaren ska innehålla allt som den gör nu och ingenting mer. Att sidan ej ska ha någon meny längst upp utan är mer nöjd med den minimala menyn längst ner.

    Så jag är 50/50 till det. Lansering ska ske när man kan. Men det ska ändå vara en färdig sida så att säga.

  • Petter

    På todo-listan över sajten hade man ju dock förväntat sig mer än ”Sidan ska få en ”meny”" och liknande punkter. Där måste ju finnas hundratals idéer ni kan publicera. Inte minst från en sådan som du.

  • http://tdh.me Thord Daniel Hedengren

    Den är mest buggar nu. Men menyer är överskattade, vi tänkte jobba lite annorlunda. Fast det blir ju en meny av det ändå… Jaja, börjar synas snart – fast inte imorgon, resdag. Puh.

  • http://tdh.me Thord Daniel Hedengren

    Stämmer bra det, blir förändringar löpande, en del av större karaktär. Som sagt, inte alls säkert att Ajour ser ut som den gör idag nästa vecka…

  • http://daniel.feldt.nu Daniel F

    Nummer 1: Jag vill börja med att säga att jag diggar dig och allt du gör. Är imponerad över din produktivitet och driv i allt du gör, för att inte tala om de olika järn i elden som du har. Du är en jävla inspiration!

    Tror att vi delar en egenskap; det här med att visa upp vad man pysslat med så fort som möjligt. Vilket leder mig till nummer 2.Nummer 2: Kanske borde du istället skriva ”Jag tror på 0.5″. För i mina ögon är allt innan 1.0 ”Beta”. Något jag märkt när det kommer till dig är att i stort sett alla projekt du lanserar så smäller du upp en ”Beta”-skylt på dem och skriver ”XXX är i beta just nu”. Börja Blogga har en sådan, Veckans blogg har en sådan, Nutopia har en sådan. Jag minns att Pakten, som jag var en del av, även hade en sådan skylt. 

    Nu har inte Ajour en sådan skylt men är det något som kommunicerats så är det sajten är långt ifrån klar.

    Risken finns ju att man blir känd som personen som bygger och lanserar, men aldrig fullföljer och slutför. Jag vet att många av de projekt jag radade upp ovan är rena content-projekt och att sajten kanske var tekniskt komplett. Och content-sajter blir man väl aldrig klar med, men du kanske förstår vad jag menar.

    Ropar man varg tillräckligt många gånger så kommer tillslut vargen att be dig att hålla käften. ;-)

    Slutligen vill jag avsluta med att be dig läsa nummer 1 igen. För jag menar det verkligen. Du är många nyanser av cool och jag beundrar dig. Rock on!

  • http://www.thomaslindqvist.com Thomas Lindqvist

    Lite input från ett processperspektiv helt enkelt för att detta intresserar mig: att släppa minsta möjliga version av produkten / tjänsten i syfte att validera / motbevisa de grundläggande antaganden som produktidén bygger på är helt i linje med hur produktutvecklare som håller sig ajour (see what I did there?) arbetar 2011. Men av detta följer: 1) det måste finnas en grundidé med antaganden att validera, och 2) ”den stora feta releasen” från förr har spelat ut sin roll. Från mitt produktutvecklarperspektiv förefaller det som om A) produkt / tjänst utvecklingen någonstans tänkt rätt men man saknar djupare förståelse för dessa processer och att B) marknadsförings / PR arbetet dessvärre helt och hållet saknar förståelse för dessa processer. Det här innebär problem för utvecklingen då jag har svårt att se hur några användbara mätvärden genererats av den tidiga releasen i det här fallet. Det enda som går att säga är att ja, ni kan väcka intresse. Det visste ni redan. Ingen lärdom där dessvärre.

    Kort angående marknadsföringen, utöver att den var i dissonans med produktutvecklingsprocessen: Det finns två alternativ där:

    1) Ni förutsåg att internet skulle reagera negativt på kampanjen, men ni tyckte det var värt det för att driva trafik hela vägen in i nyhetsmorgons soffa. Det är upp till er att bedöma om varumärket tog stryk eller ej. Jag tror det gjorde det. Mycket stryk. Hade ajour-teamet gjort en kampanj för min produkt med det utfallet hade jag varit missnöjd.

    2) Ni förutsåg inte att internet skulle reagera negativt på kampanjen, och då saknas förståelse för målgruppen och därmed skakas förtroendet för den fingertoppskänsla vad gäller sociala medier som i alla fall delar av ajour-teamet gjort sig ett namn på. Hade ajour-teamet gjort en kampanj för min produkt med det utfallet hade jag varit missnöjd.

    Med detta sagt, lanseringen ligger bakom er och nu är det väl framåt som gäller. Ajour har redan ett värde för mig i form av do and dont’s. Det är givande och lärorikt att kunna följa en sådan här satsning dag för dag. Tack för det!

  • http://tdh.me Thord Daniel Hedengren

    Trodde jag redan hade beta-stämpeln så det förslår. TVspel.nu, en av Sveriges största spelsidor på den tiden, var i beta i flera år. Jag skyller på Google, samt att vi, då, glömde att ta bort skylten!

    0.5 eller 1.0, tja, jag började med beta på 0.1 förut faktiskt, men ska man ha en publik sida uppe i betaversion så är nollpunkt-lanseringar för skrämmande på något vis. Som att de skulle kunna förstöra datorn eller något, det var intrycket jag fick, därav 1.0.

    Jag lanserar mycket riktigt en hel del i beta, Nutopia med (som är i beta för att den har ett par saker som är trasiga/inte klara, men vi kunde inte hålla oss), men Ajour är inte en av de sajterna. Den har en medveten slimmad 1.0-version som vi bygger vidare på. Faktum är att den inte är 1.0 längre, det har gjorts en hel del småsaker, och 1.1 rullas ut inom ett par dagar. Därför är den annorlunda, och jag tror stenhårt på att lansera tajtare små saker och bygga vidare på den, som posten antyder.

    Men du har rätt så klart, även om jag nog skulle gå ett steg längre och säga att betastämpeln är förstörd – Google sabbade den med utmärkta Gmail i beta hur länge som helst. Jag försöker dra ner på mina betor (!), men det är något av ett beroende verkar det som. Tanken är att allt som jag (förr) gjort i beta ska vara tajt slimmad 1.0 enligt ovan i framtiden. Det är planen, och det är ärligare mot alla. Mindre varg.

    Och tack för de vänliga orden, uppskattas verkligen!

  • http://tdh.me Thord Daniel Hedengren

    Saknat innehåll är det största problemet man kan ha vid en lansering, om sidan inte är så trasig att den inte fungerar förstås. ”Kommer snart” ska helst inte stå när man trycker på något i en meny, vilket för övrigt är en av anledningarna till att Ajour inte hade någon meny dag ett: vad skulle den länka till, liksom? ;)

  • http://henrikblomgren.se Henrik

    Precis så ja. Den inställningen gillar jag. Bättre att inte skapa menyn om den inte har någonting att länka till. Perfekt :)

    Ser fram emot att få se hur er meny kommer att se ut dock. Vill se så många olika navigeringssätt som möjligt.

  • http://www.thomaslindqvist.com Thomas Lindqvist

    Mmm…eller så skapar man menyn, och andra saker som ”inte finns” ännu och mäter hur många som klickar på varje placeholder. Då har du siffror på vad folk faktiskt helst vill ha. Inte vad de säger att de vill ha, utan vad de visar med sina handlingar att de vill ha. En lite kontroversiell medtod, men inte ”unheard of” och bör nog bara användas under rätt så specifika omständigheter. :)

  • http://tdh.me Thord Daniel Hedengren

    Det är förstås en variant, men tror det blir ganska mycket onödig irritation då, även om datan är intressant.

  • Pingback: JMW Kommunikation » Ajour är inte en journalistisk revolution

  • Pingback: Ni får följa med i utvecklingen | Officiellt Henrik Blomgren

  • Pingback: Möt Hentai Ouji | Henrik Blomgren