Världens största publiceringsverktyg, även känt som content management system (CMS), WordPress, är i kris just nu. Inte för att WordPress som system har problem, nej, krisen kretsar kring varumärket och hur det brukas av ett specifikt företag: WP Engine. Det här har fått WordPress grundare och främsta ledare, Matt Mullenweg, att se rött, för WP Engine tjänar multum utan att bidra något till ekosystemet. Tycker Matt, ska tilläggas, som för övrigt är VD på Automattic, bolaget som sköter WordPress-varumärket (bland annat) åt WordPress Foundation samt även driver ytterst kommersiella WP Engine-konkurrenten WordPress.com.
Låter det lite kladdigt? Ja, milt uttryckt. I grund och botten handlar det om att Matt vill att WP Engine betalar 8% (!) av sin omsättning till Automattic, vilket ska gå vidare till WordPress Foundation samt plattformens fortlevnad. Det är en absurd mängd pengar. Jag har skrivit mer om det här i WPSE 312 samt 313, och det kommer garanterat följas upp även i 314 samt framöver (prenumerera vetja. Man kan ju, som Matt, tycka att företag som tjänar väldigt mycket pengar på öppen källkod, och på att vifta med ett varumärke som säljargument, borde ge lite tillbaka, men det är förstås inte så lätt att driva igenom detta. Argumentet som förs är att WP Engines kunder tror att de köper en tjänst av ”WordPress”, snarare än använder WordPress. Saken blir inte bättre av att WP Engine begränsar viss funktionalitet för att spara pengar (nej, du behöver inte stänga av revisioner) och använder tveksamma formuleringar. Är de ensamma om att göra detta? Absolut inte, flertalet hostingbolag som fokuserar på WordPress har samma typ av uttryck och vissa begränsar funktionalitet. De är bara inte så stora, eller uppumpade av VC-pengar. Det där sista tror jag är det som sticker mest i Matts ögon, ärligt talat.
Tjafs kring bruk av varumärken är en sak, problemet här är att det har blivit så publikt. Matt använder officiella wordpress.org som slagträ, tvingar folk att intyga att de inte är WP Engine-anslutna för att logga in, och stänger av webbplatser som ligger på WP Engine från tilläggs- och temakatalogerna. Du kan fortfarande ladda ned och installera saker manuellt, men du kan inte göra det automatiskt i WordPress-gränssnittet. Det här är förstås ett potentiellt säkerhetshål eftersom (automatiska) uppdateringar av framför allt tillägg täpper till tokigheter som dyker upp i allt från små till tokpopulära lösningar folk använder. Läs WPSE, kolla listan på tillägg med säkerhetshål i varje nummer – vissa av dem har miljontals installationer. Det är allvarligt och väldigt publikt.
Just det publika har gjort att folk har slutat på Automattic, men också blivit blockerade på sociala medier och utsparkade från WordPress-slacken. Många av dessa personer har varit kritiska, men majoriteten har varit civila och ifrågasatt eller velat diskutera situationen, för det här är öppen källkod och alla hjälps åt. Så är tanken i alla fall, så det ser onekligen inte bra ut när skaparen av WordPress REST API blir utsparkad, för att nämna en av många. ”Är du inte med oss så är du emot oss”, känns det som. I alla fall om man ska läsa av reaktionerna på allt det här. Det tjafsas och skojas och gråts en skvätt. Inget av det är särskilt bra för någon.
WordPress som utvecklarcommunity får ta ganska mycket skit. Strunt som ”WordPress är inte säkert” och ”du måste ha 30 tillägg för att göra saker” belyser inte problem med plattformen utan okunskap om hur den fungerar. Gott så, den typen av tjafs pågår ständigt och WordPress, med 43% av marknaden, är absolut störst och därmed konstant i skottgluggen. Trots det har det varit en bra community med överlag positiva inslag. Plattformen drivs framåt, mycket tack vare summorna som Automattic lägger på sponsrade utvecklare. Utan dem skulle WordPress inte vara där det är, och detsamma gäller för övrigt världens största ehandelsplattform WooCommerce (ett tillägg till WordPress, också öppen källkod). Automattic har betalat för en hel del av detta, och de tjänar pengar på det via sina premiumtjänster. Lägger de 8% av sin omsättning på den öppna delen av WordPress? Jag vet inte, men tittar man på varifrån majoriteten av utvecklingen kommer så känns det onekligen som att de drar mer än sitt strå till stacken.
Det betyder inte att man måste bråka publikt. Segmentera ett community. Sätta användarna i kläm för de vet inte riktigt vad det betyder att man garanterar att man inte har koppling till WP Engine när man loggar in på wordpress.org. Jag har licens på såväl Advanced Custom Fields som WP Migrate Pro, två tillägg som numera ägs av WP Engine (de har köpt dem längs vägen). Det betyder att jag har ett affärsförhållande med dem, betyder det då också att jag inte får använda wordpress.org och dessa tjänster? Jag kan inte ens välja bort det, loggar jag in på den här sajten så ser jag nyheter därifrån i min adminpanel.
Fragmenteringen kan mycket väl bli en faktor här. WordPress är för stort för att bara gå under och försvinna, men det kan mycket väl brytas ut och göras i flera olika varianter. Kanske får vi olika tilläggs- och temakataloger att ladda ned från, eller köpa, tillägg från? En alternativ ”community edition” känns inte alls långt borta, likaså tänk i stil med appbutiker. Någon kommer kapitalisera på den här krisen, utöver de inblandade, det är jag säker på.
Inget av det här är bra. Situationen är åt helvete, ärligt talat. Det kan inte sluta väl, vi har redan utvecklare som bidragit med så mycket till WordPress och som nu säger att nej, det här är inte bra, det blir inte mer. Bara där är det en förlust. Det betyder inte att WordPress slutar fungera, det betyder ”bara” att entusiaster inte är entusiastiska längre. Ett bra sätt att döda ett community, att ta bort viljan att bidra.
WP Engine kan ha gjort rätt eller fel kring varumärket WordPress, och det må vara så att Matt sitter med all makt kring detta utifrån hur han har satt upp WordPress Foundation. Det är som det är. Jag kan förstå varför han är på krigsstigen, 8% från WP Engine är en massa pengar som skulle göra WordPress ännu bättre. Investerare tjänar pengarna istället, det är inte helt rätt, men inte fel heller, för det här är öppen källkod och det enda Matt kan komma med är varumärket. Rätt eller fel, det är synd att hela WordPress-sfären kommer i kläm. Vem vet, kanske det här är vad som gör att nästa plattform kliver fram? Konkurrens är trots allt av godo, och just nu finns det ingen som utmanar.
Jag driver och skriver WPSE, ett nyhetsbrev om WordPress med svenskt fokus (i den mån det finns) som utkommer varje vecka. I skrivande stund samlar jag stoff till det 314:e numret – jag har gjort det här i snart sju år. Sådana som jag tröttnar när communityn beter sig illa. Det fanns personer i core-gruppen som jag tyckte gjorde det, så därför har jag inte haft lust att anordna vare sig WordCamp-konferenser (jag anordnade den första i Norden, kanske rentav norra Europa, 2010, och flera efter det) eller mer lättsamma meetups. WPSE tuggar på för att det känns viktigt och jag gör omvärldsbevakningen ändå, men inget är för evigt, och definitivt inte så när det inte är betalt. Projekt som kretsar kring öppen källkod, kring volontärarbete och sena kvällar bara för att det är kul eller givande, de måste vara positiva, annars dör de ut. Det är risken här, när WordPress-communityt knorrar och skruvar på sig kring något som hör hemma bland giriga företag: varumärkestjafs och stämningar. Och om communityt börjar tycka att WordPress handlar mer om pengarna, då kommer entusiasterna sluta bidra.
Det blåser kanske över. De som är missnöjda låter alltid mest. Men det låter väldigt mycket, just nu.