14 april, 2011

Spotify Free är inte lika Free längre

Gratiskonton för musikstreamingtjänsten Spotify stympas, om än inte direkt. Du som lyssnar på Spotify med reklamavbrott (hur orkar du?) och alltså inte betalar något kommer framöver bara få tio timmars lyssning i månaden, och begränsningar på antalet spelningar av varje låt. Allt detta förklaras mer eller mindre bra i en bloggpost, och ramaskrit låter inte vänta på sig – många är vana vid gratis och att nu begränsas ser inte bra ut.

Spotify kommer däremot tjäna på det, på kort sikt. Lägre kostnader eftersom gratiskontona inte drar lika mycket längre, och många kommer trots allt gå till något av betalkontona för Spotify är en del av deras vardag. Har du förlitat dig på Spotify det senaste året så betyder det att din musiksamling saknar ett års musik, då är det lättare att bara betala.

På lång sikt, däremot, kan det här vara början på slutet för Spotify. Nu skiljer man sig nämligen inte ett dugg från konkurrenterna, som kräver betalkonton för att du ska få strömma musik. Gratiskontot var en ingångspunkt som andra saknade, nu är man en i mängden.

Så varför gör man det här? Jag gissar på att det är lika delar påtryckningar från skivbolagen, som den stundande USA-lanseringen. Min teori är att Spotify är rädda att inte klara av anstormningen av gratiskonton i USA, och därför begränsar dem för att lättare kunna räkna och därmed balansera driften samt kostnaden för den.

Köper du ett premiumkonto hos Spotify, eller betyder de begränsade gratiskontona att du flyttar din musikkonsumtion till någon annan tjänst eller lösning?

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.