11 september, 2012

DN, hen och Norwegians annons

Dagens Nyheter har bestämt sig för att inte tillåta ordet hen (fast det har de inte egentligen, tydligen). Det blev så klart rabalder om det i går. Personligen tycker jag inte att det är mer laddat än att välja de och dem framför dom, men det ska ju alltid läggas så mycket vikt vid just ordet hen.

I dag kör Norwegian en annons i DN med följande copy:

The businesshen’s choice

Det är förstås briljant, en vink till DN men framför allt en given viral succé. Annonsen är så instagrammad att filtret börjar ta slut, och i sann Instagram-anda blir den förstås snyggare för varje bild som tas.

Här är det galna dock: nu kritiseras DN för att de släppte in annonsen. Motiveringen är att deras ståndpunkt kring hen bara gäller när det inte är pengar inblandade.

Den slutsatsen är så trasig att jag inte riktigt vet var jag ska börja, så jag säger som jag sa på Twitter: om tidningarna ska börja kräva att de egna språkreglerna ska följas i alla annonser, då blir det inte stora intäkter direkt.

Redaktionell material följer redaktionella regler. Annonser är inte redaktionellt material. Slut på diskussionen, kan vi ägna oss åt något lite mindre idiotiskt nu? Som Aftonbladets nya design, det faktum att DN inte fattat att betalväggar är åderlåtning till döds, eller bara rasa över den elitistiska bubblan?

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.