30 november, 2010

Upprop mot köpta bloggposter

Kicki Norman får lite uppmärksamhet på Dagens Media idag kring sitt upprop mot köpta bloggposter, eller rättare sagt smygreklam i bloggar. Det är nämligen så att man måste vara tydlig med vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll – du behöver en avsändare. På så sätt låter det som ett bra initiativ.

Finns det några pengar i det? Så här säger Norman:

– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

Kanske är det så att man skulle trycka till PR-byråerna som sysslar med det här? För en kämpande bloggare, i synnerhet en yngre sådan, är 10 000 kr för en bloggpost bra betalt.

For the record, mina ord är mina egna. De är inte till salu.

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.