2 november, 2008

Telias nya förstasida

Jag vet ärligt talat inte om den är så ny egentligen, men vill minnas att den inte såg ut så här sist jag tittade in på telia.se. Telias nya förstasida alltså, kanske inte min favoritplats på webben men en jag är ack så tvungen att besöka eftersom jag har ett iPhone-sug som bara delvis är behovsdrivet. Visserligen kan man beställa en iPhone från Hong Kong eller liknande och få den olåst från läskiga operatörer man helst undviker, men jag vill ha min svenska garanti.

Så vad är grejen med Telias nya förstasida?

Telias nya förstasida
Telias nya förstasida

Man fokuserar på fyra huvudsakliga produkter, rätt väntade sådana. En hovereffekt visar att de är klickbara, med skarp rosa ram runt elementen – känns lite överdriven och något osmaklig. Varje fokusprodukt hör till någon av Telias kategorier, alltså en mobil, en gammeltelefoni, en för internet, och en för digital-TV. Fler ingångar till respektive kategori erbjuds under själva produkten.

Det är rätt tänkt, men taffligt genomfört.

Telias förstasida känns trång, den behöver mer luft, och den grafiska profilen känns gammal och trist. Vi har sett den här rosa färgen och den gråbeiga block- samt knapptonen lite för mycket vid det här laget. Inte blir det bättre av att fokusprodukterna just nu har rörig grafik.

Med andra ord: jag är inte imponerad. Det enda positiva med den nya förstasidan är att man faktiskt fokuserar på ett par tunga produkter, och med länkarna under dessa bjuds man in att läsa mer på ett bra sätt. Konceptet är med andra ord bra, men genomförandet är långt ifrån fulländat.

Vad tycker du om Telias nya förstasida?

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.