Mobiloperatörerna behöver förnya sitt tankesätt

Jag blir mörkrädd, men dessvärre inte förvånad, när jag läser hur mobiloperatörerna vill stoppa ”IP-telefoni” över 3G-nätet. Varför? För att de då inte tjänar pengar på samtal förstås. Saxat från DN-artikeln:

– Vi anser att det strider mot de allmänna villkoren om att inte använda abonnemanget så att det orsakar oss skada, säger Erik Hörnfeldt på 3.

Det handlar alltså om att använda program som Skype och Viber för att ringa från din iPhone, exempelvis. Hörnfeldt levererar även den här otroliga liknelsen, och lovar att blockera IP-telefoni om det blir en vanlig företeelse:

– Att använda ip-telefoni är som att tjuvkoppla elmätaren hemma. Men vi har ännu inte gjort något för att hindra det.

Läs vidare →

3 fixar problemet

tre.jpgDen senaste veckan har jag inte haft ett enda problem med mitt mobilabbonemang hos 3, något som jag klagade över den 11 juli. Faktum är att 3 skötte det hela väldigt bra, efter det att min bloggpost blivit läst så började de felsöka, hittade förstås inget fel på min sida (testar man på tre olika telefoner är det svårt att skylla på hårdvaran…), och startade helt sonika om den närliggande basstationen. Sedan dess har 3-nätet varit utmärkt.

Jag har för övrigt medvetet väntat med att skriva den här posten eftersom jag ville se om det var en temporär lösning, men det verkar inte så.

Bloggmakt? Nja, inte egentligen, men det känns bra att putsa egot och mediet, så vi kan väl säga det den här gången, även om det är en sanning med modifikation. 3 blev nämligen tipsade om min post.

3, inget bra alternativ på sommaren?

angrywith3.jpgDet är sommar, vilket betyder att mobilanvändandet går upp. Dessutom prånglas det ut 3G-bredband till intet ont anande konsumenter.

Resultatet blir instabila nät, jag vill gärna tro att de är överbelastade eftersom alternativet betyder att de inte klarar trycket över huvud taget. I över en vecka har jag, som är kund hos 3, haft problem med att ringa eller bli uppringd. Tre snabba signaler, ingen kontakt. Försök igen, samma sak. Ibland får man ge upp, andra gånger kommer man fram på ett par försök. Skicka SMS är samma underbara upplevelse, går inte iväg förrän efter upprepade besök. Besök Planet3? Glöm det. Ingen större förlust där dock…

Tycker ni det är okej, 3? Det gör nämligen inte jag, mobiltelefonen är ett av mina arbetsverktyg, att den inte fungerar är inte acceptabelt.

Fel på luren? Behöver nytt SIM-kort? Trovärdiga förklaringar, om det inte vore så att flera i min närhet, alla 3-kunder, har samma problem.

Jag har inte bestämt mig för hur mycket jag orkar tjafsa om det här, men självfallet känns det inte direkt rätt att betala för en tjänst som inte fungerar.

3, hur skall ni kompensera era kunder för att ni inte lyckas leverera tjänsten?