17 april, 2016

Ett år senare verkar det som att Kit tänkte rätt

Kit har fyllt ett år, och naturligtvis betyder det tillbakablick på bloggen. Hur har det gått? Bra, tydligen:

Gensvaret har varit enormt. Ni är nu över 120 000 personer som följer oss i någon av våra sociala kanaler. För oss är det ett kvitto på att vi var rätt ute, det har saknats en journalistik utan betalväggar för alla oss som är nyfikna på vår tid och världen omkring oss. Som vill vara uppdaterade och hitta sätt att leva livet lite smartare, snyggare och godare.

Grattis!

6 oktober, 2015

Klickmonster satsar på engelska

Klickmonster blir Smashdig och publicerar härmed på både svenska och engelska. Utannonseringsposten är full av PR-snack, vilket inte behöver betyda att satsningen är fel.

– Genom att skriva på såväl svenska som engelska hamnar vi i en unik position då vi som första svenska branschsajt ger svenska mediesatsningar en internationell publik, säger Adam Jönsson, redaktör på Smashdig.com.

Och:

– Vi lever i en gränslös medievärld och Smashdig ska vara en dörröppnare för en internationell publik att på nära håll ta del av den kunskap, människor och innovationskraft som utvecklar den svenska mediebranschen, säger Daniel Bacelj, grundare och ansvarig utgivare av Smashdig.

Jag förhåller mig skeptisk. Klickmonster var (är?) en frisk fläkt, det behövs något annat än Dagens Media och Resumé, men om Smashdig och engelska är lösningen återstår att se. Med det sagt, satsningar är alltid kul, så lycka till på resan!

21 april, 2015

KIT och broccolismörgåsar

Peder Bonnier skriver om KIT och broccolismörgåsar, en kombination som torde locka de flesta som är intresserade av media. Det finns många bra saker att citera här, men personligen hajar jag mest till på följande:

Det saknas fortfarande gångbara digitala affärsmodeller för kvalitativt smalare innehåll, men det saknas också verkligt kvalitativa annonsprodukter bortom de sociala nätverkens massiva räckvidd och self-serve plattformar. Det finns, tror vi, fortfarande möjlighet att göra många saker bättre.

En svår nöt om någon att knäcka, om affärsmodellen ska gå bortom den ensamma bloggaren, eller den lilla nischsajten. Jag tror dock det är möjligt, föga förvånande.

13 oktober, 2014

KIT visar upp sig och söker folk

KIT är det nya Bonnier-projektet grundat av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg. Peder och Fredrik har jag jobbat en del med i samband med Odd Alices arbete kring Bonnier Tidskrifters flytt till WordPress.

Underrubriken till KIT, på deras webbplats, är ”det du behöver”. Det är förstås en missad möjlighet, för rätt undertitel skulle förstås vara ”den nya grejen”, det vet väl hela mediesverige? Trots denna fadäs ska det bli kul att följa projektet.

10 november, 2013

Fundering kring innehåll och publicering

”Den journalistiska webben” skrev jag nästan, men kom snabbt fram till att det var en dålig inledning på den här posten. Men det finns inte så många bättre, eller rättare sagt, så många inledningar som faktiskt fungerar. Det hela bottnar i att jag är, fortfarande, besatt av publicering av innehåll, främst (men inte uteslutande) online. Jag fastnade vid bloggar av samma anledningar som jag trycker på för bättre iOS-appar och Newsstand-lösningar. Min fascination för publiceringssystem kommer från samma håll.

Mest av allt är jag osunt beroende av innehåll, bra sådant. En gång i tiden startade jag en sajt som hette AlfaWeb, sprungen ur en serie insändare jag skickade till Sydsvenskan, och på den vägen är det. Ungdomssynder lever kvar hos mig, det är därför jag fortfarande är intresserad av något så nischat och icke-kommersiellt som rollspel, och av samma anledning har jag svårt att släppa tv- och datorspelens värld. Den må förvisso vara på god väg att bli mobilspelens värld (jag drev en sajt som hette Mobilspelaren innan det var coolt bland kidsen), men plattformen är irrelevant för mig. Xbox One eller iPad, det spelar mindre roll, även om det oftast (och än så länge) rör sig om markant olika upplevelser.

Läs vidare →

7 november, 2013

Weird Science-folk lanserar TVdags.se, ger sig på klåparna

Folket bakom filmbloggen Weird Science lanserar TVdags.se, och bortsett det synnerligen taffliga namnet så ser det förbaskat bra ut. Kjell Häglund skriver bland annat så här i lanseringsposten:

För nio år sedan startade jag tv-bloggen Weird Science ur ilskan över att tv-konsten fortfarande inte existerade inom svensk kulturkritik. I dag är det tvärtom. Överallt – på nöjessidor och kulturredaktioner, i sociala medier och bloggar – har 2010-talets nybörjarklasser i tv-kritikskolan öppet hus. Och ingen annan kulturgenre kräver så lite av sina journalistiska bevakare.

Och även oslagbara ”dags att ta tillbaka tv-kritiken från klåparna”, vilket direkt sätter saker och ting på sin spets. Mycket att bevisa med den parollen.

23 maj, 2012

DN.se gör alla fel med sin förstasidesannons

I dag besökte jag DN.se (som inte får någon länk), mot bättre vetande tydligen, för det här var vad jag fick i huvudet direkt. Såvida Hornbach inte har betalt multum i nivåerna ”hålla DN.se öppen och fri i ett år” så är det här inte bara respektlöst mot besökarna, utan även en idiotisk annonsmodell. Det här, tillsammans med betalväggen och de döende länkarna, understryker bara det faktum att DN gör alla fel med DN.se just nu.

Gör om, gör rätt.

28 april, 2012

Låt mig läsa artikeln på en sida tack

Jag hatar artiklar som sträcker sig över flera sidor. Ni vet vad jag menar, sidnumreringen längst ned, klicka på nästa sida för att fortsätta läsa. I de allra flesta fall betyder det att jag inte läser artikeln, helt enkelt för att jag finner det respektlöst mot läsaren.

Det finns bara en anledning till att dela upp en artikel på flera sidor på webben, och det är för att få fler annonsvisningar. Föga förvånande är det den så kallade gammelmedian som är bäst på det här, tidningar i synnerhet älskar att dela upp sina artiklar på flera sidor.

Läs vidare →

10 december, 2011

Startsidan är död

Startsidan, denna laddade monstersida på 500 kB med bilder och annonser och menyer och puffar och innehåll och mer puffar och oj vad du ska kunna nå och läsa allt härifrån – helst innan första skärmbilden tar slut. Den är död, den startsidan – kommer aldrig tillbaka.

Fast det har ju inte så många fattat tyvärr. De vill fortfarande ha de gamla bekväma konventionerna med traditionella menyer på bästa platsen, och ett materialflöde till mångt och mycket format av just startsidan som vi minns den. Ni vet, den startsida som egentligen är en halvtaskig tolkning av papperstidningarna sidor, begränsad och skruvad efter tekniken som mer eller mindre hjälper eller stjälper upplägget.

Död.

Läs vidare →

26 oktober, 2011

Vadå ”lita på gammelmedia” och ”internets brister”?

Det har hackats fram lösenord till hundratusentals användare till höger och vänster, några av dem journalister på tidningar som Expressen och Aftonbladet. Väldigt många lösenord är osäkra i sig (skapa ett säkert lösenord), men det blir förstås lättare att ta sig in i ett e-postkonto om någon annan gör jobbet åt dig, vilket är anledningen till stormen. Allt det där är ingående avhandlat på en mängd platser, till exempel här och här.

Vad får då mig att skriva en bloggpost om saken? Jo, det här svamlet på ledarplats i Aftonbladet, signerat Eva Franchell. Det talas om ”internets brister” från väldigt höga hästar, eftersom källskyddet är hotat om någon läser journalistens e-post. Anledningen till det är att man uppenbarligen inte haft bra nog rutiner för att hålla allting säkert, något som man säkerligen (förhoppningsvis?) har idag. Läs vidare →