17 april, 2016

Ett år senare verkar det som att Kit tänkte rätt

Kit har fyllt ett år, och naturligtvis betyder det tillbakablick på bloggen. Hur har det gått? Bra, tydligen:

Gensvaret har varit enormt. Ni är nu över 120 000 personer som följer oss i någon av våra sociala kanaler. För oss är det ett kvitto på att vi var rätt ute, det har saknats en journalistik utan betalväggar för alla oss som är nyfikna på vår tid och världen omkring oss. Som vill vara uppdaterade och hitta sätt att leva livet lite smartare, snyggare och godare.

Grattis!

21 april, 2015

KIT och broccolismörgåsar

Peder Bonnier skriver om KIT och broccolismörgåsar, en kombination som torde locka de flesta som är intresserade av media. Det finns många bra saker att citera här, men personligen hajar jag mest till på följande:

Det saknas fortfarande gångbara digitala affärsmodeller för kvalitativt smalare innehåll, men det saknas också verkligt kvalitativa annonsprodukter bortom de sociala nätverkens massiva räckvidd och self-serve plattformar. Det finns, tror vi, fortfarande möjlighet att göra många saker bättre.

En svår nöt om någon att knäcka, om affärsmodellen ska gå bortom den ensamma bloggaren, eller den lilla nischsajten. Jag tror dock det är möjligt, föga förvånande.

13 oktober, 2014

KIT visar upp sig och söker folk

KIT är det nya Bonnier-projektet grundat av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg. Peder och Fredrik har jag jobbat en del med i samband med Odd Alices arbete kring Bonnier Tidskrifters flytt till WordPress.

Underrubriken till KIT, på deras webbplats, är ”det du behöver”. Det är förstås en missad möjlighet, för rätt undertitel skulle förstås vara ”den nya grejen”, det vet väl hela mediesverige? Trots denna fadäs ska det bli kul att följa projektet.