11 februari, 2011

Vad är en bloggvalp?

Apropå Katrineholms-Kurirens lilla blåsväder så har Dagens Media pratat med chefredaktör Krister Wistbacka. Han säger lite av varje, men det här var otroligt roligt och intressant, apropå kritiken från bloggosfären:

– Det är inte våra vanliga läsare som vi får kritik av, det är snarare bloggvalpar. Vi är inte rädda för öppenhet, men det ska vara öppenhet under ansvar och omdöme.

Så låt oss alla hjälpas åt att definiera detta underbara nya begrepp, nämligen bloggvalpar.

Vad är en bloggvalp?

Bäst definition (med kort motivering) får ett exemplar av min bok Smashing WordPress Themes: Making WordPress Beautiful med posten! Ni har dagen på er, kör!

3 februari, 2011

30 november, 2010

Upprop mot köpta bloggposter

Kicki Norman får lite uppmärksamhet på Dagens Media idag kring sitt upprop mot köpta bloggposter, eller rättare sagt smygreklam i bloggar. Det är nämligen så att man måste vara tydlig med vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll – du behöver en avsändare. På så sätt låter det som ett bra initiativ.

Finns det några pengar i det? Så här säger Norman:

– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

Kanske är det så att man skulle trycka till PR-byråerna som sysslar med det här? För en kämpande bloggare, i synnerhet en yngre sådan, är 10 000 kr för en bloggpost bra betalt.

For the record, mina ord är mina egna. De är inte till salu.

26 augusti, 2009

Sprays återkomst?

DF538725-8BC4-465A-ACF9-0D02542497D3.jpgNej, Spray var aldrig borta, bara ointressant. Jag gissar på att det inte kommer ändras bara för att Eniro och Allers säljer SprayPassagen (som föga förvånande består av Spray och Passagen) till Ola Ahlvarssons bolag Result, som säger det här till Dagens Media:

– Spray är fortfarande ett av de starkaste internetvarumärkena i Sverige med väldigt många användare. Det finns några områden som vi tycker går otroligt bra och andra som vi behöver jobba med.

Varumärken som Spray och Passagen ligger fortfarande i folks medvetande, vilket jag finner intressant. De pumpades så hårt innan, och efter, doctom så det är inte så konstigt egentligen. Läs vidare →

25 juni, 2009

Gamereactor skär i distributionen, och Game river ut sidor

gr67.jpgGratistidningen Gamereactor har problem. Först läser jag att butikskedjan Game har uppmanat sina butiker att riva ut sidor som uppmanade till spelköp från Gamestops butiker, eller helt sonika slänga blaskan. Sedan skär man i distributionen och går från 935 möjliga ställen att plocka upp tidningen, till 69 stycken (ingen Game-butik just nu). Det lär inte uppskattas av läsarna som är vana att kunna gå och hämta tidningen runt hörnet, nu är alternativet tidningens webbplats (som säkerligen är en bra affär i sig), eller prenumeration för 159 kr/år. Jag har svårt att tro att folk ska betala för en gratistidning, men har man byggt en hängiven läsekrets så har man.

Så här säger chefredaktör Petter Hegevall på Gamereactors forum om att man skär ned på distributionen:

Att trycka ytterligare 75 000 blaskor är såklart en lösning, men som det ser ut just nu kommer vi inte att trycka fler Gamereactor-tidningar utan istället effektivisera och förfina vår distribution så att tidningen syns bättre i butikerna, och så att den finns tillgänglig i mer än fyra dagar/månad.

Om Dagens Medias uppgift om att varje tidning kostar 6 kr att trycka samt distribuera stämmer så förstår jag det. Det är dock en bisak, tror jag – här handlar det antingen om att spara pengar, eller anpassa sig till en situation där Game inte vill dela ut tidningen. Kanske både och. Läs vidare →

22 juni, 2009

12 juni, 2009

Nya Dagensmedia.se – snygg men omodern

Dagens Media har uppdaterat sin sajt. Det är snyggare, trevligare, bättre på alla sätt och vis, vilket försvisso inte säger så mycket med tanke på hur stapplig och gammeldags den förra versionen var. Rätt väntad design, det är tydligt vilka trender som går i tidningsvärlden. Vi har sett det förr, så att säga. Förvånar mig dock lite att den är vänsterjusterad, och att länkarna är fula samt oläsliga. En handfull småbuggar har också slunkit igenom, men dessa mosas säkert så jag ska inte tråka ut er med att peka fel.

Åsikter har jag desto fler av, däremot! Läs vidare →

9 januari, 2009

Dagens Media satsar på nyhetsbrev om digital marknadsföring

DIG

Mediablaskan Dagens Media har lanserat DIG, ett nyhetsbrev (!) om digital marknadsföring som utkommer på torsdagar. Just nu är DIG öppen för alla men på sikt blir det enbart för betalande prenumeranter (av papperstidningen). Mervärde är förvisso bra, och Dagens Media är inte ensamma om att publicera nyhetsbrev låsta till betalande läsare, men i det här fallet hade de troligen tjänat mer på att erbjuda DIG vitt och brett. Vem vet, kanske kan de få en extra läsare eller två på det viset?

För ingen kommer väl ta en prenumeration på Dagens Media bara för DIG?

En sak dock: snygg tajt design – gillar, trots övervikten av Verdana. Kolla in DIG innan den blir låst. Se även bloggen Digmar, som hör till på något vis. Kullin har tio tankar, mestadels kloka sådana.

19 november, 2008