Läser att Aftonbladet stänger sin bloggtjänst, vettigt tycker jag. Ännu vettigare är att man erbjuder export till WordPress, två tummar upp där. Så om du bloggar på Aftonbladet vill du läsa det här, och göra så här.

Vad är en bloggvalp?

Apropå Katrineholms-Kurirens lilla blåsväder så har Dagens Media pratat med chefredaktör Krister Wistbacka. Han säger lite av varje, men det här var otroligt roligt och intressant, apropå kritiken från bloggosfären:

– Det är inte våra vanliga läsare som vi får kritik av, det är snarare bloggvalpar. Vi är inte rädda för öppenhet, men det ska vara öppenhet under ansvar och omdöme.

Så låt oss alla hjälpas åt att definiera detta underbara nya begrepp, nämligen bloggvalpar.

Vad är en bloggvalp?

Bäst definition (med kort motivering) får ett exemplar av min bok Smashing WordPress Themes: Making WordPress Beautiful med posten! Ni har dagen på er, kör!

Är du bloggande skåning?

Är du en bloggande skåning? Då söker vi dig till lokala bloggnätverket Skånebloggar, som publiceras av de skånska dagstidningarna. Jag har skrivit mer om det här.

Skånebloggar är just nu ute i publik beta. Vi har en mängd roliga saker på gång, så om du vill ta chansen till exponering tämligen omgående, och eventuellt en bit av intäktskakan framöver, så är det läge att höra av dig. Låter det intressant så kolla den här sidan på Skånebloggar.

Hur man blir svartlistad som PR-byrå i bloggosfären

I morse samt det ned ett pressmeddelande, ett av många, tänkte inte mer på det eftersom det var opersonligt och ointressant. Minuterna senare får jag ett svar, skickat till avsändaren, från en av de uppenbarligen åtskilliga mottagarna. Det är det första av många, över 50 så här långt, där en överväldigande majoritet ber att bli borttagna från spamlistan medan andra kallt noterar att nämnda PR-firma nu spammarkeras. Inte är det småsajters representanter som är irriterade heller…

Hur blev det så här? Jo, PR-byrån tyckte tydligen att det var en bra idé att lägga in en massa e-postadresser i en mailinglista utan att fråga om lov. Så långt är jag varken bestört eller förvånad, 99% av alla pressutskick jag får har jag inte bett om men det är okej, jag sållar hårt och tar hellre en storypitch för mycket än en för lite. Läs vidare →

Blondinbellas överdrifter har inget med att tjäna pengar på bloggar att göra

Det verkar som att Blondinbella, eller Isabella Löwengrip som hon heter, har tagit i lite när hon berättat vad hon tjänar på sin blogg. DN räknar kronor efter att bolaget bakom bloggen har lämnat sitt första bokslut, och kommer fram till att det rör sig om knappt 7 000 kr/månad i vinst (baserat på en vinst efter skatt på 113 000 kr).

Ja, rätt långt ifrån miljonvinster och annonssälj för 300 000-400 000 kr/månad. Har Blondinbella medvetet överdrivit sina siffror, eller förstår hon helt enkelt inte bättre? Eller är det så att det är flera bolag och annat bakom det hela, och i så fall, har DN byggt en story på inkomplett fakta? Blondinpappa Rydberg menar det, som även pratat med Dagens Media om saken. Läs vidare →

Schulmans onödiga bloggar

Jag hade tänkt skriva om Alex Schulmans bloggutspel och tillhörande bloggsurr, men kom fram till att det var lite som att uppmuntra ett trilskande barn. Klart det finns en agenda till utspelet, klart att bloggosfären nappade – lika klart som att Schulman går in för att provocera, samtidigt som han börjar pappablogga.

Tröttsamt.

Precis som att Carolina Gynning slutar blogga för att kommentarerna är tråkiga, något som följs upp med utspel om att så är det för kvinnor på nätet. Läs vidare →

Michael Jackson och Farrah Fawcett döda

Överallt idag kan man läsa att King of Pop, Michael Jackson är död. Den 13 juli skulle den första av 50 (!) utsålda avskedskonserter uppföras i Londan. Det var så han ville avsluta som artist, en maffigare och mer bombastisk variant av Las Vegas kan man säga.

Nu blir det inte så. De närmaste dagarna kommer media att vrida sig dubbel för att analysera, hylla, och gotta sig i ”Jackos” död. Det blir en cirkus, precis som hans privatliv var. Och bloggosfären följer med, förstås.

Desto färre kommer skriva om skådespelerskan Farrah Fawcetts bortgång, 62 år gammal och besegrad av cancern. Hon spelade Jill i 70-talsserien Charlie’s Angels, sedermera Hollywoodrulle. Då sexsymbol och på pojkrumsväggarna, nu i skuggan av King of Pop. Jag tror inte hon bryr sig faktiskt. Läs vidare →

Att PR-byråerna har en hel del att lära när det gäller att pitcha bloggare är välkänt. PR-byrån Text100 har gjort en undersökning och Dagens Media pratar bloggmissnöje. Jo tjena, läs och lär, PR-byråer.