10 februari, 2010

Svenska läsplattan Letto – varför?

Adlibris släpper läsplatta, levererar den 23 februari och kallar den för Letto (fast det är en BeBook), pratar om Lettoböcker och vill att du ska förhandsboka för 1 495 kr. Den nyheten landade tungt idag, dels via Bonnier och dels via Adlibris själva.

Jag förstår varför. Bonnierförlagen vill sälja e-böcker, liksom övriga i branschen, men det tar liksom inte fart. Så därför tar man saken i egna händer genom att släppa en platta – Letto då alltså – och hoppas att snöbollen börjar rulla. Och Adlibris vill förstås bli Platsen med stort P för e-böcker i Sverige.

Priset är okej. 1 495 kr inklusive ett par böcker om du förhandsbokar gör mig faktiskt lite sugen. Senare ska läsplattan dock gå på över 3 000 kr, vilket är absurt för en så underpresterande bit hårdvara. Varför inte köpa en iPod touch liksom – bra skärm, prisvärd, och en marknad som redan finns? Och när ska förlagsbranschen begripa att en e-bok inte ska kosta lika mycket – eller mer – än en pappersdito?

Jag försöker hitta något positivt här, med Letto alltså. Det enda som dyker upp i huvudet är ”varför?” – alltså varför någon ska köpa just den här läsplattan. Varför man gör den är tydligt, man vill kickstarta e-bokbranschen, men sättet är svårbegripligt.

Igen. Varför bygger man inte en app till iPhone och iPod touch? Och hur tänkte man etablera Letto mot Amazons Kindle och Apples kommande iPad? Okej, den är billig nu, men 3 000 kr senare känns direkt dyrt.

Varför?

Och slutligen, batteritiden? Tre timmars USB-laddning ska räcka till 8 000 sidors läsning. Jaha? Så den drar ingenting om den står på, för jag vet hur stor skillnad det är på folks läsförmåga – vissa läser fort och andra sakta. Är det mina 8 000 sidor, eller dina? Ordentliga specifikationer tack.

Så förhandsbokar jag Letto? Jag är sugen, bara för att, men förnuftet hindrar mig. Men om Adlibris eller Bonnier vill skicka en platta så ska jag ge den en chans. Jag har så hemskt gärna fel om det här…

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.