21 augusti, 2007

Superbloggarna goda för 100 miljoner – baserat på vad?

På tal om Alex Schulmans möjliga årliga intäkter får vi de här tjusiga siffrorna:

Professionella bloggar:
1. Att vara Alex Schulman 28 750 000 kr
2. Fuck you right back 17 500 000 kr
3. Lauls Fotbollsblogg 12 750 000 kr

Privata bloggar:
1. SCHULMANIA 16 500 000 kr
2. Engla’s Showroom 13 000 000 kr
3. GeekAlerts 10 125 000 kr

Ekonominyheterna.se har en special om ”superbloggarna” och den inkluderar två topp 10-listor på hur mycket de största bloggarna skulle kunna tjäna om de kommersialiserades lite mer.

Hela listorna här.

Varför är det humor? Jo, något saknas – nämligen besökarsiffrorna! Kom igen, det är bara taskig journalistik att slänga upp en lista utan någon som helst backning.

Nä, förlåt:

(Antaganden: Alla bloggar har banners och sponsrade länkar som intäktspotential. 4 annonsplatser på varje sida, 2 sidvisningar per besökare och 75 % utförsäljningsgrad. Baserade på besöksiffror 13-19 augusti 2007. Uträknat med hjälp från Kenneth Danielsson på mediebyrån Wisely.)

Men dåså, då är det helt okej! Vad ni har gjort är gissat friskt utan att redovisa vilka siffror ni räknat på eller hur dessa siffror samlats in (oberoende mätning, serverloggar, gissningar från bloggarna själva, rent fluffsnack?) – det är inte snyggt, det är löjligt.

Och humor. Precis som när Alex Schulman skämtar om högre lön till Ekonominyheterna.se, och sedan småbloggar om det. Plus fångar extra uppmärksamhet hos Resumé, mediavärldens skvallerblaska nummer ett.

Läs för all del huvudartikeln om superbloggarna, och kolla den ändå rätt svala reaktionen i svenska bloggosfären.

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.