10 december, 2011

Startsidan är död

Startsidan, denna laddade monstersida på 500 kB med bilder och annonser och menyer och puffar och innehåll och mer puffar och oj vad du ska kunna nå och läsa allt härifrån – helst innan första skärmbilden tar slut. Den är död, den startsidan – kommer aldrig tillbaka.

Fast det har ju inte så många fattat tyvärr. De vill fortfarande ha de gamla bekväma konventionerna med traditionella menyer på bästa platsen, och ett materialflöde till mångt och mycket format av just startsidan som vi minns den. Ni vet, den startsida som egentligen är en halvtaskig tolkning av papperstidningarna sidor, begränsad och skruvad efter tekniken som mer eller mindre hjälper eller stjälper upplägget.

Död.

Google dödade startsidan, tillsammans med övriga sökmotorer så klart.

Sociala medier begravde liket, slog i spikarna, spottade på kistan och gjorde klart att startsidan inte skulle komma tillbaka.

Tänk på det: majoriteten av all trafik kommer via sökmotorer eller länkar, de sistnämnda i allt större sträckning via sociala medier. Beroende på din målgrupp och typ av produkt så har du mer eller mindre direkt trafik till din förstasida, men det är inte längre den naturliga ingångspunkten för majorieten av dina besökare – så varför behandlar du den som om det faktiskt var så?

Startsidan är död. Leve startsidan. Eller mer korrekt, leve alla sidor, för idag måste varje sida kunna vara en startsida. Ju tidigare du inser att besökarna kommer in från alla möjliga håll och kanter, till olika sidor, desto tidigare kan du anpassa dig till situationen.

  • Behandla alla sidor som en startsida.
  • Hjälp besökaren hitta mer och hitta rätt, oavsett om de läser en artikel eller kommer direkt till ett bildgalleri.
  • Skaka av dig gamla konventioner och tänk mer på vad som fungerar på skärmen, stor som liten.
  • Sätt det viktigaste i fokus. Tråkiga informationslänkar intresserar en minoritet av dina besökare, placera dem där de kan hittas av de som söker efter dem – inte på bästa plats.
  • Glöm inte bort mobila besökare. Din sajt måste fungera väl även för de som inte har stora skärmar – de börjar bli rätt många.

Jag sörjer inte startsidan, eller ens beteendet att vi surfade inte på vissa favoritsidor varje dag, tok bokmärksvändan. Det gav förvisso bättre relation (i bästa fall) till sidorna och personerna som drev dem, men jag hittar bättre och mer relevant material idag via Google eller de sociala nätverk där jag är delaktig. Om varje sida faktiskt behandlades som en startsida så skulle jag stanna längre efter att ha läst eller tittat klart, istället för att bara stänga fönstret.

Det är en bra utveckling, anamma den.

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.