24 oktober, 2007

Nya SvD.se – slår den nya DN.se?

SvDJag har planerat en närmre titt nya SvD.se – alltså Svenska Dagbladets hemsida – ett bra tag nu, men tyckt att de skall få en liten chans att fixa till en del tokigheter. Tålamodet är dock slut, och det ligger för många utkast i bloggsystemet, så nu faller domen. Dessutom skall svaret på den stora frågan basuneras ut från bergstoppen. Är nya SvD.se bättre än nya DN.se?

Så här tycker jag.

Allmänna funderingar

Trång, plottrigt, och rejäla annonser. Det är vad som slår mig fortfarande, på nya SvD.se. Den gamla designen var ihopklämd, mycket på grund av menykolumnen till vänster, men man har inte gjort mycket för att bättre på detta i den nya. Jag om någon förstår vikten av moderna annonsformat, och att man faktiskt behöver en del annonser för att gå runt online idag, men jag har svårt för dedikeringen av en hel kolumn – längst ut till höger – samt ändå en hel del ytterligare platser i designen. Det känns för mycket, det känns Aftonbladet.

Förstasidan

Andra saker som slår mig är de kvällstidningslika rubrikerna, blaffiga och påträngande. Det behövs inte, och jag ställer mig tämligen frågande till om det verkligen är det bästa sättet att återknyta till den betydligt mer sansade papperstidningen.

Trångt. Annonsöverdos. Kvällstidning. Inte så positivt.

Vad som faktiskt är bra, och som slår mig direkt, är huvudet, med en puff för bloggarna direkt bredvid loggan, sökrutan lättåtkomlig, och en förvisso redan rätt ihoptryckt men ändock godkänd horisontell meny. Det hade blivit ännu bättre med lite luft i innehållsbredden, men annonserna omöjliggör detta. Som sagt, jag har full förståelse moderna annonsplatser, men DN:s lite mer sansade lösning känns betydligt smartare.

Sidfoten vill jag också trycka lite på. Här gör SvD.se ett bra jobb, men DN.se gör det snyggare och med mer innehåll på ettan.

Att läsa SvD.se

Tack för det större typsnittet – det är på tiden att man i Sverige ser bortom Verdana i 10 pixlar. Här ligger DN.se steget efter, men lustigt nog blir texten ändå nästan lika ”svårläst” (vilket är en överdrift) på båda sajterna. Boven i dramat heter radavstånd, och det behöver dubbleras på såväl SvD.se som DN.se. Som Blogge Bloggelito påpekar så är det ett vanligt problem på sajter tillhörande printmedia – man inser inte att skärmen både erbjuder mer plats och dessutom ställer lite andra krav på ögonen.

Börjar vi bläddra i avdelningar så möts vi av samma typ av listning som på förstasidan, mer eller mindre i alla fall. Med samma problem – det är trångt och plottrigt. Jag är heller inte det minsta förtjust i de små puffbilder med tillhörande rubrik och text som ges en hel kolumn under toppnyheten. De pressar ihop allt annat till en bråkig sörja, även om det är klart bättre än tidigare. Dessvärre så är det här ett helt onödigt problem – rulla ner en bit på sidan och man belönas med innehållskolumnen till vänster, puffkolumnen till höger om denna, och sedan precis ingenting! Kolumnen till vänster om annonserna används inte, så det självfallna lösningen hade förstås varit att slå ihop puffkolumnen med denna och på så sätt få ett luftigare innehåll som dessutom hade nått lite längre ner på sidan.

Puffar på SvD.se

Ovan: SvD.se och de bekanta puffarna
Nedan: Jämför med mittenkolumnen på DN.se

DN.se

Jämför med DN.se:s mittenkolumn. Den är inte ideal, det har en tendens att bli för lite grafik och för mycket text, men den är luftig och innehållsrik utan att kännas ihoptryckt och outnyttjad. Jag antar att det är den gamla designen som bakbundit designern här, men slutresultatet är inte bra.

Sökfunktionen för recensioner, på tal om ingenting, suger för övrigt. Man hänvisas till Sesam-kraftsatta sajtsöket, vilken i sig inte är helt lyckad. Det skall dock fixas.

Starkast på SvD.se – bloggarna

Bloggpuffen i toppen har jag redan hyllat. Bloggarna har länge varit SvD.se:s starkaste kort online enligt mig. Man har gett dem ett utrymme och den typ av vikt som gör att tidningen särskiljer sig – rapportera nyheterna kan de alla göra, men starka röster finns det aldrig nog av.

Blogglistningen känns igen, den är närmast identisk med tidigare, men gör sitt jobb väl. Själva bloggarna ter sig som man väntar sig, med ganska snygga kommentarselement – dessa återfinns på hela sajten. Jag tycker nog att man kunde jobbat lite mer med bloggarnas toppgrafik, de som visar namnet och bloggarens foto, men samtidigt ligger den väl i linje med nämnda listning.

Däremot har inte bloggarna fått något extra radavstånd över huvud taget, och en del inlägg man snubblar in på ser hemska ut. Om det är en miss i konverteringen eller något annat vet jag inte, men det är övergripande vad gäller texthanteringen på SvD.se – den är undermålig.

Små saker gör det

Små detaljerDet finns en mängd småsaker på SvD.se som jag gillar. Exempelvis den flytande logotypen som visas när man för muspekaren över Näringsliv eller Mat & Dryck i toppmenyn – för E24 respektive Tasteline. Jag gillar även att jag kan fälla ut de avancerade sökalternativen med ett klick på en länk, och snabbguiden som ger mig en sajtkarta utan att ladda någon ny sida är också bra. Den tabbade rutan med topplistor och senaste nytt till höger är också bra, om än lite trögladdad och onödigt svåröverskådlig – att ruta in allt hade löst det.

Däremot är Webb-tv/Bildspecial-rutan inte så smart löst. Trial and error berättar att du skall klicka på rubrikerna, men det är min nyfikenhet som driver mig och den kan man aldrig räkna med hos sina besökare.

Jag gillar den rundade grafiken i sidfoten, kring RSS, SvD.se i mobilen etc. Den borde man nyttjat mer, exempelvis på bloggarnas toppgrafik – det hade gjort en del.

Omdöme

Att nya SvD.se är en förbättring är det inget snack om, faktum är att nästan allt blivit bättre – bortsett recensionssöket då, det saknar jag. Däremot är jag besviken på att sajten fortfarande känns trång och plottrig, det borde man kommit undan. Man sticker inte under stol med att man har jobb kvar, och verkar ta åt sig kritiken, men den ihoptryckta känslan är nog svår att arbeta bort – det sitter i grunddesignen och man behöver byta ut samt förändra en hel del element för att komma till bukt med problemet.

Därför är DN.se bättre. Den är ingalunda perfekt, men luftigare och ger inte ett lika annonstyngt intryck.

Vad tycker du?

Mer! Besök SvD.se och DN.se och jämför själv.
→ Svenska bloggar om SvD, SvD.se, DN, DN.se

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.