3 februari, 2009

Lokala bloggnätverk, dagstidningarnas logiska nästa steg

Vissa saker blir väldigt mycket tydligare när jag nu, för första gången på tio år, inte har en prenumeration på en dagstidning. Kortare uppehåll har det förvisso varit, men det har alltid blivit något nytt i brevlådan. Jag har provat åtskilliga, men kommer alltid fram till att jag – som turbokonsumerar nyheter online om jag vill – verkligen läser gårdagens nyheter. Det är dock trevligt att bläddra i en tidning till morgonkaffet, så hade säljaren på lokalblaskan hört av sig när prenumerationen gått ut och föreslagit ett drägligt pris så hade jag antagligen förlängt av ren bekvämlighet.

Nu blev det inte så, och det är jag på sätt och vis glad för. Det visade sig vara en ypperlig påminnelse om att tidningshusen har förstått vikten av nätet. De båda Stockholmsjättarna har varit bra online länge (om än trögladdade), men även mer lokala alternativ har vuxit med uppgiften.

Det måste de förstås göra, nätet har så många fördelar över döda träd så att ens påbörja den listan är löjligt. Den främsta, för företagen, torde dock vara pengarna.

Om man vill och kan och tänker till kan man, som gammal tidningsjätte med webbutgåva, sälja ännu mer annonser än man gjort tidigare. Där man förut hade ett trångt uppslag om hålorna utanför huvudorten, kan man nu ha en hel avdelning, men samma annonsmöjligheter som förstasidan. Den stora vinsten med webbversionen av dagstidningen är att den är billig att producera, samtidigt som den potentiellt kan sälja många gånger fler annonser än sin förlaga. Tänk bara så många lokala aktörer man potentiellt skulle kunna nå, och sälja annonser till. Lokala företag vill ha lokala annonser, och det finns inget bättre sätt att hålla det lokalt än på nätet.

Har inte dagstidningarna insett det än, så kommer de göra det. Eller så påpekar Joakim Jardenberg det för dem, och hjälper dessutom till att möjliggöra de superlokala kunderna för de lokala avdelningarna.

Nästa steg: lokala bloggnätverk

Dagstidningarna har redan lokalredaktioner och lokalavdelningar, de säljer lokala annonser i papperstidningen och kommer göra det online i ännu större utsträckning. Den biten har bara börjat.

Det kan explodera ytterligare om lokalresurserna används för att etablera lokala bloggnätverk.

Konceptet är enkelt. Lokalredaktionen kan sitt område, så de har inga problem att utgöra stommen i en eller flera bloggar som täcker regionen. Lokal sport är ett bra exempel, det får helt enkelt inte få för mycket utrymme i papperstidningen eftersom det intresserar en så liten grupp människor, men på webben går det bra. Genom att lyfta fram än mer lokal sport, genom att ta hjälp av föreningar och entusiaster, så kan man ha grunden till en eller flera bloggar som kommer intressera en stor andel läsare lokalt. Dessa läsare kan vara befintliga för tidningen, eller så är de nya, men oavsett vilket så kommer de spendera mer tid på sajten och därmed generera mer annonspengar.

Det är ett hiearkiskt upplägg i grund och botten, men den stora styrkan ligger i flugpapperseffekten. Högst upp har du den väldigt tidningslika förstasidan, och sedan kommer de typiska avdelningarna för ekonomi, utrikesnyheter och så vidare. Sedan börjar vi bli lokala, och här är tidningar i storstadsregioner ganska bra online, vilket inte är så konstigt eftersom Malmö är en stor stad och därmed finns det möjlighet att lägga en hel del resurser på att täcka vad som händer där. Här tar det stopp idag, för även om det finns lokala avdelningar på dagens tidningssajter så är de snarlika med sina tryckta motsvarigheter.

Ta ett steg till och gör plats för bloggarna! Hitta intressanta personligheter och ge dem utrymme, låt några av lokalredaktionens journalister skriva nyhetsorienterade bloggar, ge föreningslivet möjlighet att visa upp sig – och läsarna kommer följa med. Inte nog med att de kommer läsa förstasidan, utrikesnyheterna och ekonomin, de kommer läsa den lokala avdelningen ni har idag, och sedan kommer de se om det hänt något i de lokala bloggarna. Har ungarnas fotbollslag haft match i helgen? Läs om den! Eller ännu bättre, få ungarna själva att läsa om matchen – för ni når inte dem idag, men skriver ni om deras intressen så kommer de självmant.

Lokalt blir superlokalt med hjälp av bloggar. Kostnaderna är blygsamma, mervärdet enormt.

Och vi har inte pratat sökmotorer än. Det är nämligen så väl beskaffat idag att om man använder en smart bloggplattform (exempelvis WordPress) och ser till att tänka till lite när man bygger upp bloggarnas struktur, så kommer det inte dröja länge innan de placerar sig förhållandevis högt i sökresultaten. Det här är flugpappret, för om en av de lokala bloggarna skriver om någonting, och en person som inte läser er tidning – eller kanske bara inte läser den online – söker efter detta på Google, så kan denna person fångas in. Resultatet är en helt ny besökare ni aldrig hade nått annars, för er lokalbloggare skriver om sådant ni inte har plats eller tid med.

Bloggar klarar sig väldigt bra hos sökmotorerna, och varenda blogginlägg som en lokalbloggare publicerar är en potentiell ingångsport för en ny (eller papperskonverterad) läsare.

Så i ett nötskal, varför starta ett lokalt bloggnätverk?

Det här blev långt, så jag sammanfattar i tre punkter:

  • Mervärde. Lokalbloggarna ger tidningssajten innehåll den annars inte hade haft, och kommer tveklöst fylla ett behov hos läsekretsen.
  • Superlokal annonsering. All lokal annonsering kan förlängas till lokalbloggarna, och skeptiska lokala företag som kanske sponsrar fotbollslaget kan tänkas bli intresserade av att synas på en blogg om lokal sport – exempelvis. Enorma möjligheter.
  • Flugpapper. De lokala bloggarna kan fånga upp nya läsare till tidningssajten, via sökmotorer såväl som av rent intresse för ett innehåll som annars har varit svåråtkomligt eller kanske inte ens existerat i organiserad form.

Dessutom är det kostnadseffektivt, kan byggas på open source-teknologier, och inte särskilt svårt att komma igång med.

Vad väntar ni på?

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.