25 juni, 2009

Gamereactor skär i distributionen, och Game river ut sidor

gr67.jpgGratistidningen Gamereactor har problem. Först läser jag att butikskedjan Game har uppmanat sina butiker att riva ut sidor som uppmanade till spelköp från Gamestops butiker, eller helt sonika slänga blaskan. Sedan skär man i distributionen och går från 935 möjliga ställen att plocka upp tidningen, till 69 stycken (ingen Game-butik just nu). Det lär inte uppskattas av läsarna som är vana att kunna gå och hämta tidningen runt hörnet, nu är alternativet tidningens webbplats (som säkerligen är en bra affär i sig), eller prenumeration för 159 kr/år. Jag har svårt att tro att folk ska betala för en gratistidning, men har man byggt en hängiven läsekrets så har man.

Så här säger chefredaktör Petter Hegevall på Gamereactors forum om att man skär ned på distributionen:

Att trycka ytterligare 75 000 blaskor är såklart en lösning, men som det ser ut just nu kommer vi inte att trycka fler Gamereactor-tidningar utan istället effektivisera och förfina vår distribution så att tidningen syns bättre i butikerna, och så att den finns tillgänglig i mer än fyra dagar/månad.

Om Dagens Medias uppgift om att varje tidning kostar 6 kr att trycka samt distribuera stämmer så förstår jag det. Det är dock en bisak, tror jag – här handlar det antingen om att spara pengar, eller anpassa sig till en situation där Game inte vill dela ut tidningen. Kanske både och.

Erik Hansson på spelsajten Level 7 var först med storyn, och han tror att det blir tufft för Gamereactor.

Om inte nästa nummer finns i långt fler butiker än tidigare och om inte Gamereactor kommer överens med de överreagerande Game-cheferna (enligt en källa till Level 7 är det inte troligt att Game kommer börja betala för tidningen) så blir det tuffa tider för Gamereactor. De kommer tappa väldigt många läsare och utan läsare kommer det bli svårt att sälja annonser – åtminstone till samma pris.

Jag håller inte med om det. Så länge Gamereactor fortfarande får ut sin 75 000 exemplar så är räckvidden oförändrad, oavsett om det är över 935 butiker, eller blott 69 stycken. Däremot ser det förstås lite illa ut, och webben kan ta en rejäl smäll. Jag tror nämligen att det är där pengarna kommer in på allvar, och att papperstidningen förvisso är värd att göra, men i själva verket är mer reklam för webbplatsen, än huvudprodukten i sig. Om det inte är så redan, så kommer det säkerligen bli så.

grse.jpg

Gamereactor sitter säkert säger min spåkula, i alla fall utifrån vad som sagts och lovats i den här historien. Det kan förstås vara andra aspekter som fäller tidningen – det är trots allt lågkonjunktur och annonsmarknaden är skakig – men får de bara ut sina tidningar så bör pappersprodukten klara sig lika bra ändå.

Webben och dess räckvidd, däremot, är en annan femma.

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.