12 december, 2011

Det där med sidornas tyngd

Det senaste året har jag varit inblandad i en hel del diskussioner kring responsiv design (alltså design som anpassar sig efter enheten, snarare än laddar alternativa mobila versioner och dylikt trams). I de här samtalen så är vi alltid två läger.

  • De som tycker att webbsidor ska få vara hur tunga som helst i Sverige, för vi har bredband och ska fokusera på att göra häftiga saker utan begränsningar.
  • De som tycker att webbsidor ska vara så snabbladdade som möjligt, för alla överallt.

Jag har 100/100 Mbit hemma, så i de allra flesta fall har jag ingen aning om ifall en sida är tungladdad eller ej. Såvida den inte är full med Flash så klart, men det betyder att jag inte ger den en chans att ladda klart, så vi hoppar över den biten.

När jag surfar från mobilen eller iPaden via 3G är läget ett annat. Tungladdade sidor undviks. Det här är ett av de argument jag har för att vi ska skriva smart effektiv kod samt jobba med komprimerade bilder och tekniker som håller sidornas tyngd nere. 500 kB för en förstasida är perverst i de allra flesta fall, men materialet kan kräva det. Om sidan är 500 kB tung utan att jobba med material som nyttjar det, då är det dålig design. Detta är min ytterst starka uppfattning.

Alla håller inte med. Vissa tycker att vi ska göra så tunga sidor som vi vill, bara vi gör häftiga saker och för utvecklingen framåt. Det finns en plats för sådant, men inte på en publik sajt. Motiveringen är: i Sverige har vi bredband.

Ja, det har vi.

Vi har också en väldig massa mobila enheter som kör 3G. Och vet ni, även när de är på hemnätverkets wifi så kör de tydligen 3G i ganska stor utsträckning, för de mobila bredbanden fortsätter öka explosionsartat. Internetstatistik har en absurd kurva som jämför mobila bredband med ”fasta” bredband, och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. För å ena sidan så stärker det här min tes – bygg små tajta sidor och sluta våldföra er på vår bandbredd! – men å andra sidan så visar det att mobilföretagen lyckas fortsätta sälja vad som i många fall är en ganska undermålig produkt. Det känns mindre bra, speciellt i kölvattnet av skandaler som att Telia inte ens kan leverera bandbredd åt sina kunder.

Nästa gång du bygger en sajt, lägg en extra timme eller två på att trimma den. Nästa gång du jobbar med fast bildmaterial, se till att du minimerar storleken så gott det går. Nästa gång du gör en häftig responsiv version av din sajt, överväg att ladda in en mindre version av bilderna.

Jag gör det så ofta jag kan, när det finns tid och möjlighet. Nästa år ska jag se till att det alltid finns tid och möjlighet, för det mobila bredbandet verkar vara vad som formar hastigheten för surfande under den överskådliga framtiden.

Låt oss få 2012 att ladda lite snabbare. För alla.

Tankar och funderingar? Prata med @tdh på Twitter, eller annorstädes.